31-10-2018
GENERALFORSAMLING I GRUNDEJERFORENINGEN
FJELLERUP STRAND VEST lørdag den 30. juli 2016.
Referat.
Velkomst ved foreningens formand, Bo Wormslev Rasmussen.
Valg af dirigent Karl Petersen og referent Irene Callesøe. Dirigenten konstaterer at
generalforsamlingen afholdes i henhold til vedtægterne, og at den er lovligt indvarslet.
Punkt 1. Bestyrelsens beretning. Ved formanden.
∙ Strandrensning
Vores strand er en naturstrand, og i år har den været pæn og nydelig. Badevandet
har været klart og rent. Foreningens bestyrelse har haft en strandrensningsdag
hvor strandede, ituslåede både er blevet fjernet. Derefter har kommunen
bortskaffet disse meget villigt. For et par dage siden lå der en død sæl i
vandkanten, den kom kommunen og gravede ned.
∙ Veje og stier
I efteråret var vejene OK, og i løbet af vinteren foretog kommunen en
vejopretning. Efter al den megen vand i løbet af forår og sommer ser vejene nogle
steder igen ikke så godt ud. Ud over hullerne er der en del støvgener. Bestyrelsen
har undersøgt muligheden for at bruge et bindemiddel for at holde på støvet, men
det er alt for dyrt. Der er blevet fremstillet fire skilte med teksten “Det støver. Kør
langsomt”. Forhåbentlig får det bilisterne til at tænke sig mere om og sætte farten
ned.
Kommunen kunne godt tænke sig at vi selv overtog ansvaret for vejene ved hjælp
af dannelsen af et vejlaug. Kommunen har nemlig underskud i “vejkassen”, dvs
de vejbidrag der kommer ind med ejendomsskatten. På Fløden har
grundejerforeningen (som der på Fløden er obligatorisk medlemskab af) selv
ansvaret for vejvedligeholdelsen og har entreret med et entreprenørfirma. Vi i
Fjellerup Vest har meddelt kommunen at vi ikke er interesserede i at overtage
forpligtelserne.
∙ Beskæring
Kommunen har klippet og fældet en del ved Havvej, ved Tæppestien og flere
andre steder - i dialog og samarbejde med lodsejerne. Vi skal stadig huske at
fjerne grene der hænger ud over vejene, skraldebilerne skal kunne komme
igennem.
∙ Grenindsamling
En enkelt der snylter på vores system har fået hentet grene i år, men ellers har der
ikke været nogen klager. Vi har fået en god økonomisk aftale med Hededanmark.
∙ Badebro og ophalersted
Ingen medlemmer har i årets løb henvendt sig for at danne et udvalg til
undersøgelse og gennemførelse af disse projekter, som der derfor ikke er blevet
arbejdet på. Det forlyder dog at der kommer en ekstra bro henne ved Strandkroen
+ et ophalersted både der og ved Blå Flag Station.
∙ Nye medlemmer
Nogle har meldt sig ud af foreningen, men der er også kommet nye til.
Velkommen til de nye!
∙ Cykelsti
Hvis der bliver etableret en cykelsti gennem området, som der er kommunale
planer for, er der ingen der ved hvem der har ansvar for vedligeholdelsen af den.
Heller ikke kommunen. Bestyrelsen vil fortsat være i dialog med kommunen
herom.
∙ Bækkelund
Ruinen efter den tidligere restaurant Bækkelund skæmmer området. Nogen har
rejst problemet for borgmesteren, og det forlyder at Bækkelund nu trods alt er
kommet på en liste over bygninger der skal rives ned. Men ingen kender
tidsperspektivet.
Forsamlingen kom med enkelte kommentarer til beretningen, bl.a. en opfordring til at
flere skriver til borgmesteren om Bækkelund, at vi alle skal huske ikke at køre for stærkt,
og en reminder til bestyrelsen om at indkaldelse til generalforsamlingen også skal ud til
dem uden mailadresse. Bestyrelsen beklager hvis nogen ikke har fået smidt indkaldelse i
den fysiske postkasse, og vil gøre sig stor umage med at det lykkes næste gang.
Med de afsluttende bemærkninger fra formanden: “Snak sammen” og “Hjælp hinanden”
godkendes bestyrelsens beretning.
Punkt 2. Aflæggelse af årsregnskab. Ved kasserer Sonja Sønksen.
Regnskabsåret vedrører 1.6.2015 til 31.5.2016. Der er er kommet 50.100 kroner ind i
kontingenter. Foreningens medlemstal stiger stille og roligt og udgør lige nu omkring 170
medlemmer ud af 250 mulige.
Den største udgiftspost er til grenindsamling, nemlig 26.975 kroner. Derudover har der
været udgifter til generalforsamlingen, skilte, hjemmesiden, gebyrer og bestyrelsesmøder.
Regnskabsåret har givet et overskud på ca. 15.000 kroner. På baggrund af dette overskud
er det i år besluttet ikke at tage betaling for spisning i forbindelse med
generalforsamlingen.
Regnskabet vedlægges dette referat.
Generalforsamlingen godkender regnskabet.
Punkt 3. Indkomne forslag fra medlemmerne.
Der er indkommet skriftligt forslag fra et medlem om at de økonomiske midler bruges på
strandrensning i stedet for på grenindsamling, plus at der opstilles flere bænke.
Under debatten udtrykker flere medlemmer støtte til at bibeholde grenindsamlingen, og
til at bestyrelsen fortsat løbende skal vurdere hvorvidt der skal iværksættes
strandrensning. Man er meget velkommen til at gå et stykke af sandet over med en rive,
hvis der indimellem bliver for meget tang. Det bemærkes at der er mange sten i vandet i
øjeblikket, men at det skifter med vind og vejr. Det bedste middel mod det er nok
badesko. Der spørges til hvorfor grenindsamlingen er lagt om foråret. Dette skyldes at det
i tørre somre er forbundet med brandfare at have store bunker med tørre grene liggende i
området. Kassereren oplyser at der faktisk er økonomi til at indkøbe flere bænke.
Opsætningen af bænke får mange positive ord med på vejen.
Generalforsamlingen vedtager ikke at følge forslaget om at erstatte grenindsamling med
strandrensning, men bestyrelsen opfordres til at se på placering af yderligere en bænk
eller to.
Punkt 4. Fastsættelse af kontingent.
Bestyrelsen spørger forsamlingen om kontingentet skal sættes ned på grund af
budgetoverskuddet. Det er der ikke stemning for.
Kontingent udgør derfor stadig 300 kroner årligt pr matrikel, og det skal indbetales
senest 1.oktober på konto nummer 4317 0002278545 med angivelse af
sommerhusadressen i kommentarfeltet.
Punkt 5. Vedtagelse af budget.
Kassereren fremlægger et budget hvori der bl.a. er afsat 5.000 kroner til “tiltag” i løbet af
året, det kan fx være bænke. Det budgetterede overskud er 3.000 kroner.
Det fremlagte budget vedtages af forsamlingen.
Budgettet vedlægges dette referat.
Punkt 6. Valg af bestyrelse samt suppleant.
Følgende bestyrelsesmedlemmer er på valg:
Magnus Damsgaard (Egestien 12) som genopstiller, og
Sonja Sønksen (Skovvej 28) som ikke modtager genvalg.
På generalforsamlingen vælges nyt medlem af bestyrelsen Ian Francis (Fyrbakkevej 5).
Desuden består bestyrelsen af Tom Andersen (Bakkevej 6), Lars Jensen (Bakkevej 2) og
Bo Wormslev Rasmussen (Havvej 2).
Som suppleant vælges Sonja Sønksen (Skovvej 28).
Generalforsamlingen takker for jeres indsats, og især takkes det afgående medlem Sonja
Sønksen.
Punkt 7. Valg af revisor og revisorsuppelant.
Med tak genvælges revisor og -suppleant:
Jens Erik Larsen (Enebærvej 11) og Astrid Larsen (Egestien 12).
Punkt 8. Evt.
∙ Vejlaug
Forespørgsel til hvordan et sådant laug fungerer. Formanden oplyser at kommunen ville
skulle opkræve et vist beløb hos alle i området, og derefter ville det være laugets ansvar
at prioritere vedligeholdelsen af alle veje og stier.
Grundejerforeningen Fløden som har et sådant arrangement, kunne godt tænke sig at vi i
Fjellerup Vest ville bidrage til vedligeholdelsen af Bakkevej, da vi benytter den til at
komme ned i vores eget område. Det har vi foreløbig afvist.
Bestyrelsen vil spørge Fløden om de evt. har en bunke stabilgrus liggende til brug til
udbedring af vejene. Sådan en bunke kunne muligvis også være en mulighed for os, men
hvor skal den ligge? Den er jo ikke ligefrem forskønnende for området, tænker vi.
Formanden opfordrer til at lodsejere som evt. har plads til at have en bunke grus
liggende til fælles afbenyttelse, meget gerne må henvende sig.
HUSK at hastighed slider voldsomt på vejene, så det er endnu et argument for at holde
farten nede i området og opfordre andre til at gøre det samme.
∙ Grenindsamling
Hededanmark samler grene ind hos vores medlemmer senest fire uger efter påske, er
aftalen. Der opfordres til at vi får en fast indsamlingsuge, så vi kan regne med det år efter
år, uafhængigt af hvornår påsken ligger. Der overvejes også et fælles indsamlingssted for
grenaffald, men det frarådes dog af nogle som har forsøgt sig med denne model
andetsteds. Folk kommer med alt muligt skrammel, forlyder det.
∙ Vand
Snavset vand fra rørene har generet visse medlemmer i år. Dette skyldes okker eller alger
som flås løs når der kommer mere tryk på ved sommersæsonens start. Oplever man dette,
skal man kontakte vandværket eller vvs. En gennemskylning af hovedrørene før
højsæsonen skulle gerne finde sted hvert år, men skal der laves ekstra gennemskylninger,
er det ikke en vandudgift som skal føres på det private vandur.
Et medlem oplyser at vandværket pt ingen bestyrelse har. De har nedlagt deres poster
efter et mistillidsvotum, og der skal indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.
∙ Hærværk
Redningsposten har været udsat for hærværk.
Afslutningsvis spørges der fra et medlem i forsamlingen, om det mon er muligt at få
sendt indkomne forslag til generalforsamlingen ud på forhånd, så man kan nå at tænke
over dem?
Generalforsamlingen sluttede i god ro og orden, dirigenten takkede for den gode
deltagelse, og dagen afsluttedes som vanligt med socialt samvær med buffet og god
stemning.
Fjellerup Strand, d. 30. juli 2016,
Bo Wormslev Rasmussen, formand Irene Callesøe, referent
Seneste kommentarer
16.10 | 12:25
Hej Steen, jeg sender din besked videre til kassereren 👍
Madsen
16.10 | 12:07
Hej !
Jeg er nylig blevet den glade ejer af Bakkevej 4 og vil nu gerne være medlem af grundejerforeningen.
Mvh
Steen Pedersen
Bakken 6, 8382 Hinnerup
Tlf : 26355260
E-mail : steenrp@webspeed.dk
17.06 | 13:09
Hej Michael, jeg kan kun henvise til Fjellerup guiden der er husstandsomdelt i området, der er der en fin liste med håndværkere osv.
17.06 | 13:06
Hej Michael, nej grundejerforeningen har ikke tilknyttet nogen service hvad det angår.